GRY KOMPUTEROWE
Niewinna zabawa czy zagrożenie?
Zestawienie bibliograficzne w wyborze
za lata 2002-2012
opracowane na podstawie wydawnictw zwartych i ciągłych dostępnych
w Bibliotece Pedagogicznej w Lidzbarku Warmińskim
oraz baz elektronicznych Biblioteki Narodowej
* oznaczono wydawnictwa dostępne w Bibliotece Pedagogicznej w Lidzbarku Warmińskim.
Książki
AGRESJA DZIECI
*
Agresja dzieci i młodzieży : uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne / pod red. Ireny Pufal-Struzik. – Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP, cop. 2007
AGRESJA W SZKOLE *
Agresja w szkole : spojrzenie wieloaspektowe / pod red. Andrzeja Rejznera ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. – Warszawa : WSP TWP, 2004
ANDRZEJEWSKA, Anna
Gry komputerowe i sieciowe : nasze dziecko w wielkiej SIECI / Anna Andrzejewska. – Warszawa : Fundacja Pedagogiczna : Aspra JR, 2009
ANDRZEJEWSKA, Anna
(Nie)bezpieczny komputer : od euforii do uzależnień / Anna Andrzejewska. – Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2008
BRAUN-GAŁKOWSKA,
Maria
Zabawa w zabijanie : oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci / Maria Braun-Gałkowska, Iwona Ulfik-Jaworska. – Lublin : „Gaudium”, 2002
DEVEY, Jon
Kultura gier komputerowych / Jon Dewey, Helen W. Kennedy. – Kraków : Uniwersytet Jagielloński, cop. 2011
DZIECKO *
Dziecko w świecie zabawy : o kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji / red. Bronisława Dymara. – Kraków : „Impuls”, 2009
DZIECKO I MEDIA *
Dziecko media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. T. 2, Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa / pod red. Jadwigi Izdebskiej i Tomasza Sosnowskiego. – Białystok : „Trans Humana”, 2005
FEIBEL, Thomas *
Zabójca w dziecinnym pokoju : przemoc i gry komputerowe / Thomas Feibel. – Warszawa : Instytut Wydawniczy PAX, 2006
INFORMATYKA
Informatyka i edukacja : problematyka gier komputerowych i inne zagadnienia wybrane / pod red. Andrzeja Romanowskiego, Dominika Sankowskiego ; Katedra Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej, Polskie Towarzystwo Informatyczne PTI. – Łódź : Politechnika Łódzka, 2010
INTERNET
Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży : od teorii do praktyki : poradnik / pod red. Grażyny Lewandowicz-Nosal ; [Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich]. – Warszawa : SBP, 2009
JAGIEŁA,
Jarosław *
Narcystyczna szkoła : o psychologicznej rzeczywistości szkoły / Jarosław Jagieła. – Kraków : Rubikon, 2007
KASZA, Bolesław *
Nie bójmy się gry komputerowej / Bolesław Kasza // W: Zagadnienia funkcjonowania z ograniczoną sprawnością / pod red. Jerzego Rottermunda. – Kraków : „Impuls”, 2009, s. 89-94
KOZAK, Stanisław *
Patologie wśród dzieci i młodzieży : leczenie i profilaktyka / Stanisław Kozak. – Warszawa : „Difin”, 2007
LENARDON, John *
Zagrożenia w Internecie : chroń swoje dziecko : niezbędny poradnik dla odpowiedzialnych rodziców / John Lenardon. – Gliwice : „Helion”, cop. 2007
LANIADO, Nessia
Gry komputerowe, Internet i telewizja : co robić, gdy nasze dzieci są nimi zafascynowane? / Nessia Laniado, Gianfilippo Pietra. – Kraków : eSPe, 2006
MAŃKOWSKI, Piotr
Cyfrowe marzenia : historia gier komputerowych i wideo / Piotr Mańkowski. – Warszawa : Trio : Collegium Civitas, 2010
NOGA, Henryk
Bohaterowie gier komputerowych : implikacje pedagogiczne / Henryk Noga. – Kraków : nakł. autora, 2005
STASIEŃKO, Jan
Alien vs. Predator? : gry komputerowe a badania literackie / Jan Stasieńko. – Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa TWP, cop. 2005
SZEJA, Jerzy Zygmunt
Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej / Jerzy Zygmunt Szeja. – Kraków : „Rabid”, 2004
ŚWIATY
Światy z pikseli : antologia studiów nad grami komputerowymi / wybór i koncepcja Mirosław Filipiak. – Warszawa : SWPS Academica, cop. 2010
TISSERON, Serge *
Dziecko w świecie obrazów / Serge Tisseron. – Warszawa :”PAX”, 2006
ULFIK-JAWORSKA, Iwona
Komputerowi mordercy : tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych / Iwona Ulfik-Jaworska ; KUL. Wydz. Nauk Społecznych. Katedra Psychologii Wychowania i Rodziny. – Lublin : KUL, 2005
URBAŃSKA-GALANCIAK,
Dominika
Homo players : strategie odbioru gier komputerowych / Dominika Urbańska-Galanciak. – Warszawa : Wydaw. Akademickie Profesjonalne, cop. 2009
WYKORZYSTANIE
Wykorzystanie nowych mediów przez młodzież w Polsce : wyniki międzynarodowego projektu badawczego Mediappro / pod red. Justyny Wenglorz. – Warszawa : Witold Sartorius, 2006
Artykuły z czasopism
BENDYK, Edwin
Gra w dwa światy / Edwin Bendyk // Polityka. – 2002, nr 49, s. 3-6, 8
BŁASZKIEWICZ,
Ryszard *
Gry komputerowe na poważnie / Ryszard Błaszkiewicz // Nauczanie Początkowe. – 2011/2012, nr 1, s. 14-21
BOMBA, Radosław
Game forming – ponowoczesna forma praco-zabawy / Radosław Bomba // Kultura Współczesna. – 2010, nr 2, s. 145-156
BROSCH, Anna *
Przemoc w grach komputerowych a zjawiska desensytyzacji i katharsis wśród młodzieży gimnazjalnej / Anna Brosch // Edukacja. – 2006, nr 2, s. 94-102
BYCH, Grażyna *
Czy gry komputerowe są zagrożeniem dla uczniów? / Grażyna Bych // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2003, nr 11, s. 38-40
CZUBOCHA, Krzysztof
Wpływ gier komputerowych prezentujących agresję na funkcjonowanie dzieci i młodzieży w społeczeństwie / Krzysztof Czubocha, Ewa Czubocha // Rola Informatyki w Naukach Ekonomicznych i Społecznych. – 2009, z. 2, s. 23-30
FILICIAK, Mirosław
Re-kreacja : gry komputerowe, postfordyzm i kultura / Mirosław Filiciak // Kultura Współczesna. – 2006, nr 1, s. 177-188
FILICIAK, Mirosław
Zabawa naszych czasów / Mirosław Filipiak // Nowa Polszczyzna. – 2005, nr 4, s. 7-11
FLANAGAN, Mary
Kultura zabawy / Mary Flanagan // Kultura Popularna. – 2008, nr 2, s. 21-26
FROST, Sabina *
Internet i gry komputerowe – szanse i zagrożenia : (zestawienie bibliograficzne) / Sabina Frost // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 11, s. 21-22
FUDALI,
Stanisław *
Alarm! : gry komputerowe – narkotyk antyintelektualny / Stanisław Fudali // Matematyka. – 2004, nr 6, s. 32-34
GEREMEK, Rafał
Gra w IQ : gry komputerowe podnoszą poziom inteligencji i poprawiają pamięć / Rafał Geremek // Wprost. – 2003, nr 24, s. 64-65
GLAZIŃSKI,
Sebastian *
Agresja w grach komputerowych / Sebastian Glaziński // Edukacja i Dialog. – 2007, nr 2, s. 63-67
GRY
„Gry komputerowe mogą wiele człowieka nauczyć”, czyli młodzież o grach komputerowych i wideo : w odpowiedzi na ankietę // Nowa Polszczyzna. – 2005, nr 3, s. 3-7
JASIENIECKI, Dariusz
Nie taki diabeł straszny czyli czego Jaś nie może się nauczyć zarywając weekendowe noce grając na komputerze / Dariusz Jasieniecki // Wiadomości Historyczne. – 2007, nr 1, s. 42-45
JUSZCZYK,
Stanisław *
Fascynacja młodzieży grami komputerowymi / Stanisław Juszczyk // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 9/10, s. 47-51
KIELAR-TURSKA, Maria
Dziecko w świecie wirtualnym : szanse i zagrożenia / Maria Kielar-Turska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 3, s. 131-137
KLIMCZUK, Andrzej
Rozrywkowe skrzywienie – kiedy dokuczliwość społeczna gier komputerowych przekroczy dopuszczalny poziom? / Andrzej Klimczuk // Homo Commmunicativus. – 2008, nr 2, s. 103-111
KOSEK-NITA, Bogumiła *
Uzależnienie od gier komputerowych / Bogumiła Kosek-Nita, Ewa Rozmus // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 1, s. 11-17
KUBIAK, Barbara *
Gry komputerowe – przyjaciel czy wróg? / Barbara Kubiak // Nowa Szkoła. – 2005, nr 3, s. 58-60
KUBIAK, Barbara *
Wpływ gier komputerowych na dziecko / Barbara Kubiak // Życie Szkoły. – 2006, nr 2, s. 53-55
LIMANÓWKA, Agata
Internet i gry komputerowe – pozytywny i negatywny wpływ gier na ich użytkowników : realizacja potrzeb graczy poprzez uczestnictwo w grach / Agata Limanówka //
Transformacje. – 2007, nr ½, s. 216-239
ŁAGÓD, Łukasz
Czy gracze komputerowi zauważają swoje rodziny? : o percepcji systemu rodzinnego przez komputerowych graczy / Łukasz Łagód // Przegląd Badań Edukacyjnych. – 2009, nr 2, s. 5-13
ŁYSAK, Alina
Detektywka Nancy Drew jako model socjalizacji płciowej : analiza gier komputerowych z serii „Nancy Drew Mystery Games” / Alina Łysak // Media, Kultura, Komunikacja Społeczna. – 2007/2008, nr ¾, s. 13-29
MAŁYSKA, Aleksandra *
Gry online : korzyści i zagrożenia / Aleksandra Małyska, Marta Wadyńska, Ewelina Wiśniewska // Remedium. – 2012, nr 7/8, wkładka s. 3
MAŃKOWSKI, Piotr *
Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo / Piotr Mańkowski. – Warszawa, 2010. Rec. Kowalczuk Piotr // Edukacja. – 2011, nr 3, s. 137-139
MARCZEWSKA,
Elżbieta *
Media elektroniczne a przemoc wśród młodzieży / Elżbieta Marczewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2010, nr 5, s. 51-55
MICHALISZYN,
Małgorzata *
Gry komputerowe i agresja u dzieci / Małgorzata Michaliszyn // Życie Szkoły. – 2005, nr 10, s. 48-49
MIDUCH, Marek Ludwik
Gry komputerowe a zachowanie dzieci w świetle literatury przedmiotu / Marek Ludwik Miduch // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – 2006, T. 26, s. 115-127
NARECKI, Marcin
Gry komputerowe i RPG – atrakcyjność i zagrożenia / Marcin Narecki // Zeszyty Społeczne. – 2007, nr 15, s. 203-216
NOGA, Henryk
Relacje rodzinne graczy komputerowych / Henryk Noga // Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 16-19
POZNANIAK, Wojciech
Przemoc w grach elektronicznych – wybrane skutki psychospołeczne / Wojciech Poznaniak // Prace Komisji Socjologicznej / Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. – 2003, T. 3, s. 151-163
PRZYBYSZ-ZAREMBA,
Małgorzata
Współczesne gry komputerowe zagrożeniem dla dzieci i młodzieży / Małgorzata Przybysz-Zaremba // Szkice Humanistyczne. – 2009, T. 9, nr 2/3, s. 267-276
REICHMANN,
Werner *
Komputer w nauczaniu i rozrywce dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Część 2 / Werner Reichmann // Wspólne Tematy. – 2009, nr 9, s. 16-23
ROZPIĄTKOWSKI, Paweł
Symulatory mordu / Paweł Rozpiątkowski // Niedziela. – 2003, nr 17, s. 22
SAŁAPATA, Marta
Anna *
Ekran monitora czarodziejskim lustrem? – pytanie o tożsamość mordującego myszką / Anna Marta Sałapata // Edukacja. – 2005, nr 2, s. 103-116
SIKORSKA, Maria
Wpływ telewizji i „agresywnych” gier komputerowych na psychikę dziecka / Maria Sikorska // Wychowanie na co Dzień. – 2004, nr 6, s. 14-15
SIWCZYK, Agnieszka
Wiara z krzemu i pikseli teologia gry komputerowej / Agnieszka Siwczyk // Kultura Popularna. – 2004, nr 1, s. 75-91
SKOWRONEK, Bogusław
Gry komputerowe, czyli między ekstatycznym entuzjazmem a moralną paniką / Bogusław Skowronek // Nowa Polszczyzna. – 2005, nr 3, s. 35-42
STRĄCEL, Jacek
Gry komputerowe – nowa zabawa / Jacek Strącel // Studia Bibliologiczne. – 2002, T. 14, s. 71-85
SZECÓWKA, Adam
Treść i forma przekazu medialnego a przestępczość i zachowania dewiacyjne / Adam Szecówka // Przegląd Więziennictwa Polskiego. – 2007, nr 56/57, s. 81-90
SZEJA, Jerzy
Jakie są przyczyny popularności gier komputerowych? / Jerzy Szeja // Nowa Polszczyzna. – 2005, nr 4, s. 3-6
SZEJA, Jerzy
Świat graczy / Jerzy Szeja // Homo Communicativus. – 2008, nr 2, s. 13-21
SZYMAŃSKA,
Joanna *
Komputer jak narkotyk / Joanna Szymańska // Remedium. – 2002, nr 7, s. 6-7
ULFIK-JAWORSKA, Iwona
Gry komputerowe – szansa czy zagrożenie rozwoju dzieci i młodzieży? / Iwona Ulfik-Jaworska // Ateneum Kapłańskie. – 2006, z. 2, s. 241-255
ULFIK-JAWORSKA, Iwona
Gry komputerowe : złe czy dobre? / Iwona Ulfik-Jaworska // Wychowawca. – 2011, nr 7/8, s. 28-31
URBAŃSKA-GALANCIAK,
Dominika *
Dzisiejszy homo player / Dominika Urbańska-Galanciak // Polonistyka. – 2005, nr 3, s. 60-62
WESOŁOWSKA, EWA
Zrozumieć gry – instytucje wychowania pośredniego / Ewa Wesołowska // Auxilium Sociale Novum. – 2008, nr 4, s. 107-114
ZAJĄC, Dorota *
Zabawa w zabijanie : gry komputerowe a dzieci / Dorota Zając // Życie Szkoły. – 2012, nr 6, s. 16-18
ŻEGNAŁEK,
Kazimierz *
Przyczyny zachowań agresywnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym / Kazimierz Żegnałek // Edukacja. – 2006, nr 1, s. 79-85
ŻUCHELKOWSKA,
Krystyna *
Gry komputerowe – czy należy się ich obawiać? / Krystyna Żuchelkowska // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 6, s. 24-29
Opracowanie: Elżbieta Sidor
WMBP w Elblągu
Filia w Lidzbarku Warmińskim