ZAGADNIENIA WYCHOWAWCZE
materiały dostępne w Wydziale Multimedialnym Biblioteki
Głównej w Elblągu
Tytuł
|
Czas
|
Treść
|
Nr inw. |
Będziemy mogli dawać życie |
|
Płodność mężczyzny i
kobiety. Budowa i znaczenie męskich i żeńskich komórek płciowych. Plemnik i
jajeczko łączą się i co dalej? Dni płodne i niepłodne – sposoby ich rozpoznawania. |
V 631 |
Będziemy mogli dawać życie |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Co się ze mną dzieje? |
|
Przewodnik przez dziwne i
wspaniałe zmiany, które są naszym udziałem w czasie dojrzewania. Film animowany |
V 79 |
Chłopcy
: przemiany
wieku dojrzewania |
|
Budowa anatomiczna męskich narządów płciowych.
Symptomy dojrzewania płciowego. |
V 499 |
Człowiek istota płciowa |
|
Znaczenie różnic płci. Wizja
męskości, wizja kobiecości. Miłość a pożądanie. Znaki miłości. Różnice w
przeżywaniu reakcji uczuciowych i seksualnych. |
V676 |
Dojrzewam |
|
Rola mózgu w procesie
dojrzewania. Pierwsze sygnały popędu seksualnego. Niepokoje okresu dojrzewania.
Rady dotyczące higieny i dietetyki. Jak sobie radzić z problemami okresu
dojrzewania – pytania i odpowiedzi. |
V 631 |
Dojrzewam |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Do progu dojrzewania |
20' |
Identyfikacja z własną
płcią. Cechy charakteru i pierwsze negacje małych dzieci. |
V 678 |
Dwie istoty płciowe |
|
Budowa i funkcjonowanie
męskich i żeńskich narządów płciowych. Męska płodność i żeńska cykliczność
przemian. Hormony żeńskie i męskie. Co to jest popęd płciowy? |
V 633 |
Dwie istoty płciowe |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr
Teresę Olearczyk. |
V 634 |
Dziewczęta
: przemiany
wieku dojrzewania |
|
Pierwsze fizyczne symptomy
dojrzewania płciowego. Budowa anatomiczna żeńskich narządów płciowych.
Higiena. |
V 498 |
Dziewczyna i chłopak |
|
Różnice między kobiecością
i męskością. Co obie strony wiedzą o sobie? Czym jest miłość? Rodzaje miłości
według Josha McDowella.
Zmysły i zmysłowość. Miłość uczuciowa, bezwarunkowa i osobowa. |
V 631 |
Dziewczyna i chłopak |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Etyka seksualności |
|
Czy czekać z rozpoczęciem
współżycia seksualnego? Umiejętność kierowania popędem seksualnym. |
V 677 |
Gdy twoje dziecko dojrzewa |
|
Wykład prof. dr Zbigniewa
Lwa-Starowicza na temat: specyfika okresu dojrzewania: -zmiany zachodzące
w ciele i psychice, -erotyzm młodzieńczy, -kreowanie męskości, kobiecości,
-miesiączka, polucje, masturbacja, -seks jako nowe zainteresowanie. Problemy
inicjacji:nadmierny rygoryzm, liberalizm, straszenie,
nadmierne rozbudzenie, zahamowania, obojętność, inne orientacje, agresywność,
rywalizacja, ośmieszanie, wychowanie seksualne prowadzące do wzajemnej
przyjaźni. |
V 436 |
Grają hormony |
20' |
Jak uczyć się siebie swojego dojrzewania
aby mieć świadomość skutków własnego postępowania? |
V 860 |
Istota płciowa |
|
Budowa i funkcjonowanie
męskich i żeńskich narządów płciowych. Dojrzewanie a higiena. Młodzieżowa
„rewia mody”. Mechanizm działania hormonów w ciele młodego człowieka.
Odpowiedzialność za dokonywane wybory w sferze seksualnej. |
V 631 |
Istota płciowa |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Jeszcze nie |
|
Metody określania czasu
płodności i niepłodności. Antykoncepcja czyli
sztuczne sposoby ograniczania płodności. Środki wczesnoporonne. Aborcja. Odpowiedzialne
rodzicielstwo. |
V 631 |
Jeszcze nie |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Kocha, lubi, szanuje |
|
Miłość i droga do miłości,
która będzie wymagała wielu chwil zamyślenia. |
V 630 |
Kochaj mnie, kochaj |
|
Miłość chłopca i dziewczyny.
Różnice między miłością a pożądaniem. |
V 630 |
Miłość |
|
Miłość w historii i
współcześnie (ukazana poprzez dzieła sztuki). Filozofia miłości, znaczenie
pojęcia „miłość”. Uczucia, popędy, emocje. Etapy rozwoju miłości. Zróżnicowanie
form miłości. |
V 681 |
Nie tylko o sprawach płci |
|
Różnice wynikające z
odmienności płci. Dorastanie i dojrzewanie dziewcząt i chłopców. |
V 274 |
Nowe doznania |
|
Wykład prof. dr Z.
Lwa-Starowicza o rozwoju biologicznym i psychoseksualnym człowieka. |
V 435 |
Ona i on |
|
Kobiecość i męskość. Czym
różni się psychika dziewczyny od psychiki chłopca? Dlaczego każde z nich
myśli inaczej? Rodzaje miłości. Miłość a seks. |
V 633 |
Ona i on |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez mgr Teresę Król. |
V 634 |
Poznać samego siebie |
|
Proces dojrzewania.
Rodzaje dojrzewania. Różnice w dojrzewaniu dziewcząt i chłopców. Obraz samego
siebie i to, co go kształtuje. |
V 631 |
Poznać samego siebie |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Poznaj siebie |
|
Zestaw plansz
dydaktycznych dotyczących prokreacji człowieka |
G 20 |
Problemy emocjonalne wieku dojrzewania |
20' |
Analiza zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży. Zawiera również informacje o instytucjach powołanych do świadczenia pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów. |
V 809 V 810 V 811 |
Tajemnice kobiecości |
|
Przemiany fizyczne i
psychiczne u dziewcząt w okresie dojrzewania. Anatomia i fizjologia kobiety.
Cykliczne zmiany w organizmie kobiety. Higiena okresu dojrzewania.
Zróżnicowane tempo rozwoju. Zapobieganie powstawaniu kompleksów i niepokojów
tego okresu. |
V 674 |
Tajemnice męskości |
|
Przemiany fizyczne i
psychiczne u chłopców w okresie dojrzewania. Anatomia i fizjologia mężczyzny.
Higiena. Cele życiowe wynikające z identyfikacji płciowej. |
V 675 |
Zagadki seksu |
|
Wykład prof. dr Z.
Lwa-Starowicza |
V 435 |
Zanim wejdziesz w obszary
seksu |
|
Wykład prof. dr Z.
Lwa-Starowicza |
V 435 |
Choroby :Uzależnienia : Zagrożenia
Tytuł
|
Czas
|
Treść
|
Nr inw. |
AIDS : choroba, której można uniknąć |
|
Możliwości uniknięcia
zakażenia wirusem HIV w codziennym życiu. |
V 228 |
AIDS : jak go uniknąć ? |
|
Najważniejsze informacje
na temat wirusa HIV, sposoby jego przenoszenia. |
V 712 |
AIDS : pytania i odpowiedzi |
|
Spotkanie młodzieży z
wykładowcami zajmującymi się zawodowo problematyką AIDS |
V 275 |
AIDS : wszystko co powinieneś wiedzieć |
|
Profilaktyka zdrowotna,
charakterystyka wirusów. |
V 431 |
Alkohol i narkotyki : pomyśl zanim będzie za późno |
|
Efektywne techniki
odmawiania w sytuacji nacisku grupy. Dyskusja młodzieży. |
V 713 |
Alkohol kradnie wolność |
|
Kampania
profilaktyczno-edukacyjna |
V 798 |
Alkoholizm |
|
Zawiera 16 krótkich filmów
na temat uzależnienia |
V 12 |
Anoreksja i bulimia |
20' |
Analiza zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży. Zawiera również informacje o instytucjach powołanych do świadczenia pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów. |
V 809 V 810 V 811 |
Bez ryzyka |
|
Zestaw materiałów
dotyczących zakażeń AIDS (foliogramy, plansze) |
dV |
Byłam narkomanką |
|
Problem narkomanii wśród
młodzieży. |
V 228 |
Czy przyjaciel? |
|
Historia życia młodej dziewczyny
ukazująca problem zagrożenia narkomanią i AIDS. |
V 222 V 228 |
Dysleksja |
53' |
Jak się objawia? Jakie za
sobą pociąga konsekwencje? |
V 854 |
Dzieci maltretowane i molestowane |
|
Skutki zjawiska,
wypowiedzi dzieci, rady specjalistów. |
V 716 |
Epitafium dla narkomana |
|
Trzy wstrząsające historie
opowiadane przez ofiary uzależnienia. Film dla młodzieży. |
V 432 |
Fakty i mity o narkotykach |
20' |
Analiza zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży. |
V 809 V 810 V 811 |
Halloween : święto duchów |
|
Niebezpieczeństwo płynące
z mistycznych rytuałów pogańskich obchodów Święta Duchów. |
V 460 |
Jak leki i narkotyki wpływają na nasz organizm : substancje chemiczne a metabolizm człowieka. |
22' |
Współdziałanie układów : pokarmowego, krwionośnego, nerwowego,
hormonalnego. Transport leków. Skutki niewłaściwego zażywania leków. |
V 433 |
Konserwa i konserwowanie żywności |
10' |
Czy środki konserwujące
żywność, zawsze są dla zdrowia bezpieczne? |
V 598 |
Makro i mikrośrodowisko człowieka |
29' |
Skutki rozwoju
cywilizacji. Zagrożenia dla organizmu współczesnego człowieka. Film z 1986
roku. |
V 185 |
Manowce, czyli co mi grozi |
|
Zagrożenia w postaci
nikotynizmu, narkomanii, alkoholizmu. AIDS i choroby przenoszone drogą
płciową. Zaburzenia rozwoju psychoseksualnego. |
V 631 |
Manowce, czyli co mi grozi |
|
Uzupełnienie tematyki
filmu przez dr Teresę Olearczyk. |
V 632 |
Mokra robota |
30' |
Wpływ ciśnienia na pracę
nurków. |
V 205 |
Narkotyki halucynogenne a
organizm człowieka. |
|
Negatywne skutki
oddziaływania na organizm, wypowiedzi specjalistów ilustrowane barwnymi planszami
i zdjęciami narządów wewnętrznych. |
V 714 |
Nietolerancja |
|
Zachowanie ludzi zdrowych
do nosicieli wirusa HIV i chorych na AIDS. |
V 228 |
Nikotyna : legalny narkotyk |
|
Tragiczne skutki nałogu,
interesujące doświadczenia, symulacje komputerowe. |
V 683 |
Palenie tytoniu a
fizjologia człowieka. |
|
Przebieg i skutki chorób
takich jak: rozedma, nowotwory płuc, zawał serca, miażdżyca tętnic. Problem
palenia biernego. |
V 434 |
Papieros czy kaprys? |
|
Ważnym przesłaniem filmu
jest to, że papieros nie dodaje powagi palącemu. |
V 234 |
Patologia społeczna jako zło i choroba |
28' |
Choroba o podłożu
psychosomatycznym, pojawiająca się w zaburzonym układzie: człowiek – biosfera. |
V 184 |
Po rekonwalescencji |
|
Obraz życia w monarowskim ośrodku dla najmłodszych pacjentów. |
V 222 |
Przemoc psychiczna, Przemoc fizyczna, Przemoc seksualna |
20' 20' 20' |
Analiza zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży. Zawiera również informacje o instytucjach powołanych do świadczenia pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów. |
V 809 V 810 V 811 |
Przyczyny narkomanii |
|
Próba znalezienia genezy
narkomanii poprzez sondaż opinii młodzieży na ten temat. |
V 222 |
Przygnębienie i apatia : jak sobie z nimi radzić |
25' |
Efektywne techniki
zwalczania stanów apatii i przygnębienia. |
V 717 |
Pułapka uzależnienia Cz. 1 : droga do uzależnienia Cz.2 : mechanizmy uzależnienia Cz.3 : osoba uzależniona |
|
Serial obejmuje cykl inscenizowanych wykładów dr
Jerzego Mellibrudy na temat uzależnienia od alkoholu |
V 787 V 788 V 789 |
Sataniści |
|
Kulisy czarnej magii,
satanistycznych obrzędów, tragicznych skutków kultu szatana. Przyczyny przyłączania
się do tego ruchu nowych członków (dzieci). |
V 459 |
Uwaga stres |
20' |
Audycja z cyklu edukacji
prozdrowotnej |
V 860 |
Uważaj niebezpieczeństwo |
160' |
Telewizyjne audycje
dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej prezentują sposoby zachowania się w
sytuacjach zagrożenia. Tematy audycji: Zaczepił mnie obcy, Cyber – alarm, Na pierwszą pomoc, Zgubiłem się,
Niebezpieczny skarb, Duży może więcej, Sama w domu, Ząbki i pazurki, Wejście
smoka, Nie wpuść mnie do domu |
V 806 V 807 V 808 |
Uzależnienia |
20' |
Analiza zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży. Zawiera również informacje o instytucjach powołanych do świadczenia pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów. |
V 809 V 810 V 811 |
Uzależnienie od komputera |
20' |
j.w. |
V 809 V 810 V 811 |
Wiza do Atlantydy |
26' |
Choroba głębinowa.
Oddychanie wodorem. Eksperyment z „domem” na dnie morza. Czym oddychać w
głębinach morskich? |
V 205 |
Wspólne zdrowie |
20' |
Salmonella, toksoplazmoza,
włośnica, wścieklizna. Źródła zakażeń. Objawy i skutki zatruć. Zasady postępowania
zapobiegawczego. Film z 1994 roku. |
V 187 |
Zagrożenia |
20' |
Jak uniknąć zagrożeń i
pokus w postaci narkotyków, alkoholu, „miłości bez miłości”. |
V 860 |
Zagubiona skarbonka |
|
Film rysunkowy dla dzieci
o szkodliwości zażywania narkotyków |
V 555 |
Zdecyduj sam |
|
Najczęstsze przyczyny i
okoliczności rozpoczynania palenia, proces przeradzania się palenia w nałóg
i szkodliwość tego nałogu dla organizmu człowieka. |
V 234 |
Zdecyduj sam |
|
Przyczyny i okoliczności
rozpoczynania palenia papierosów. |
V 234 |
Zdrowie a zamieszkały obszar i warunki życia |
23' |
Choroby charakterystyczne
dla poszczególnych stref klimatycznych. Zależność zachorowań od warunków
życia. |
V 183 |
Zdrowie tak – nikotyna nie |
|
Szkodliwość palenia
papierosów i zgubny wpływ nałogu na poszczególne funkcje organizmu. |
V 234 |
Zmęczenie |
29' |
Przyczyny stanu zmęczenia.
Mechanizmy regulacyjne chroniące przed zmęczeniem. Gimnastyka rekreacyjna.
Film z 1986 roku. |
V 185 |
Zwolnij w sieci |
120' |
Zagrożenia i korzyści
wynikające z upowszechnienia Internetu. Zagrożenia dla zdrowia fizycznego,
psychicznego, bezpieczeństwa i wychowania dzieci, języka, własności
intelektualnej, kultury, moralności, finansów, prywatności. |
DVD 17 DVD 18 |
Żywe srebro |
21' |
Wpływ rtęci zakumulowanej
w środowisku na zdrowie i życie ludzi. |
V 170 V 189 |
Tytuł |
Czas |
Treść |
Nr inw. |
A jeśli nie? |
24' |
Antykoncepcja: rodzaje,
skuteczność i działania uboczne. |
V 633 |
A jeśli nie? |
6' |
Uzupełnienie tematyki
filmu przez mgr Teresę Król. |
V 634 |
Aktywność ruchowa w życiu
człowieka |
|
Różnorodne formy
aktywności ruchowej a
rozwój człowieka. |
V 185 |
Callanetics z Mariolą Bojarską |
|
Zestaw 30 ćwiczeń opracowanych przez amerykankę Callan Pinckney |
V 5 |
Co to jest medycyna zdrowego człowieka? |
|
Czynniki decydujące o
zdrowiu człowieka. Problemy opieki zdrowotnej i profilaktyki. Zadania służby
zdrowia w środowisku szkolnym. Film z 1986 roku. |
V 185 |
Człowiek od poczęcia |
22' |
Rozwój dziecka w łonie
matki. Odczuwanie świata zewnętrznego w życiu prenatalnym. |
V 672 |
Czy Polacy są zdrowi? |
|
Statystyki zachorowań i
umieralności w porównaniu z innymi krajami. Przyczyny rozwoju wielu chorób. Film
z 1990 roku. |
V 183 |
Czy stan zdrowia można mierzyć? |
|
Ocena stanu zdrowia,
mierniki zdrowia. Znaczenie pomiarów antropometrycznych. |
V 183 |
Ćwiczenia logopedyczne |
|
Zestaw ćwiczeń
usprawniające cały aparat mowy. |
V 151 |
Dar życia |
24' |
Poczęcie. Rozwój życia w
łonie matki |
V 633 |
Developmental Movement
|
|
Ruch rozwijający Weroniki Sherborne. Przygotowanie terapeutów do zajęć oraz ćwiczenia
z dziećmi i młodzieżą. |
V 84 |
Dieta i styl życia |
|
Kuchnia Diamondów, przepisy kuchni dietetycznej M. Błaszczyszyn, joga – proste ćwiczenia, jogging, sauna,
masaż klasyczny, reklama antynikotynowa. |
V 466 |
Dlaczego zmieniamy naturę? |
|
Prezentacja roślin
transgenicznych. Czy są bezpieczne? |
V 594 |
Dysleksja : problemy praktyczne |
78' |
W jaki sposób pracować z
dziećmi? Jakie stosować pomoce, gry i zabawy, uradzenia? |
V 855 |
Etyka seksualności |
25' |
Wpływ antykoncepcji na
zdrowie; aspekt moralny. Środki wczesnoporonne;
aspekt biologiczny i etyczny. |
V 677 |
Gimnastyka korekcyjna |
|
Zestaw ćwiczeń dla dzieci
z wadami postawy ciała. |
V 148 |
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci |
|
Zestaw ćwiczeń dla dzieci
z wadami postawy ciała. |
V 80 |
Hazard |
|
Analiza wzroku kierowcy.
Badania nad wyeliminowaniem skutków wypadków samochodowych. |
V 206 |
Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji |
33' |
Film instruktażowy
: ćwiczenia |
V 804 |
Kwestia minut |
|
Jak udzielić pomocy
ofiarom wypadku samochodowego? Akcja ratunkowa w kopalni. |
V 206 |
Lekcja |
|
Proces rehabilitacji chorych po operacyjnym
zabiegu usunięcia krtani z powodu raka wywołanego nałogowym paleniem
tytoniu. |
V 234 |
Medycyna obecna i w przyszłości : czy będziemy zdrowi? |
|
Związek między zdrowiem a
sytuacją społeczno-ekonomiczną i stanem środowiska naturalnego. Film z 1990
roku. |
V 183 |
Metoda Dobrego Startu |
45' 55' 53' |
Cz.1 : założenia i struktura
zajęć Cz.2 : zajęcia w grupach
wiekowych Cz.3 : specjalne potrzeby
edukacyjne |
V 851 V 852 V 853 |
Metoda owulacji |
30' |
Metoda Billings’a
jako metoda ekologiczna, fizjologiczna, diagnostyczna.
Rozpoznawanie naturalnego rytmu płodności, (film animowany). |
V 430 |
Naturalne planowanie |
29' |
Skuteczność i zalety
naturalnych metod rozpoznawania płodności: metoda termiczna ścisła i
poszerzona, objawowo termiczna, Billings’a. Nowoczesne
aparaty odczytujące płodność kobiety. |
V 679 |
Pielęgnacja niemowląt : poradnik |
|
Film zawiera podstawowe
informacje z zakresu higieny, rozwoju psychofizycznego, dolegliwości, kalendarzyka
szczepień dziecka. |
V 761 |
Pierwsze kroki pod koszem |
|
12 wideofilmów
wprowadzających krok po kroku w tajniki opanowania sztuki gry w koszykówkę. |
V 539 V 540 |
Przekazywanie życia |
24' |
Zapłodnienie. Higiena ciąży. Objawy
psychofizyczne. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym. Karmienie piersią i
opieka nad noworodkiem. |
V 631 |
Przekazywanie życia |
5' |
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 632 |
Sen i wypoczynek |
|
Różne formy i znaczenie
wypoczynku. Fazy snu. skutki zażywania leków
nasennych. Ćwiczenia ułatwiające zasypianie. |
V 185 |
Skąd sie wziąłem? |
20' |
Historia od poczęcia do
narodzin. Proste odpowiedzi na trudne pytania. Film animowany |
V 79 |
Stretching
|
|
Gimnastyka wyszczuplająca
dla dojrzałych kobiet. |
V 85 |
Szkoła Rodzenia |
|
Ćwiczenia i porady |
V112 |
Uczę się pływać |
|
Zawiera 20 lekcji
podzielonych na bloki tematyczne. |
V 141 |
W górę |
18' |
Wspinaczka górska jako
sposób leczenia narkomanów. |
V 222 |
Wychowanie fizyczne |
|
Kształtowanie postawy
ciała. Zapobieganie wadom. Wpływ ruchu na zdrowie. |
V 97 |
Yoga mind & body
|
|
Zestaw ćwiczeń
zainspirowanych Jogą. |
V 468 |
Zdrowo i odlotowo
|
200' |
10 filmów o tematyce
prozdrowotnej. W audycjach zawarto porady na temat zachowania i szybkiego
przeciwdziałania chorobom: Gdzie jest centrum dowodzenia? Wirus niekomputerowy. Biegam więc jestem.
Jak smakuje zdrowie? Świat pełen wad. Co wynika z ryzyka? Ludzie
którym się chce. Ćwiczenia z mózgiem. Problem z głowy. Świat dla każdego. |
V 858 |
Rodzina
Tytuł |
Czas |
Treść |
Nr inw. |
Akademia dobra |
|
Jak zbudować szczęśliwą rodzinę? |
V 630 |
Akt małżeński |
|
Jako finał, dopełnienie
miłości małżeńskiej. Znaczenie czułości, słów i gestów. |
V 633 |
Akt małżeński |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Być matką, być ojcem |
|
Oczekiwanie na dziecko,
uczenie się rodzicielstwa. Asystowanie ojca przy porodzie. |
V 633 |
Być matką, być ojcem |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Chciałbym być strażakiem |
|
Wspieranie dzieci w
wyborze drogi życiowej. Rada czy przymus? |
V 636 V 871 |
Czas oczekiwania |
|
Kontakt matki z dzieckiem,
rola ojca w tym okresie. |
V 680 |
Dar życia |
|
Odpowiedzialne
rodzicielstwo. |
V 633 |
Dar życia |
|
Wykład Teresy Król
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
988 – dzwonię do Was, bo
mam taki problem |
|
Sceny z życia rodzinnego
powodujące stres u młodych ludzi: bicie, strach, narkotyki, kłótnie, wykorzystywanie. |
V 635 V 871 |
Ja i moje życie - rodzina |
150' |
Złożoność problemów i sposoby rozwiązywania
trudnych, konfliktowych sytuacji w rodzinie. Tytuły filmów: Poradnia rodzinna, Konflikty w rodzinie,
Chcę Ci pomóc, Skąd jesteśmy, To nie są wasze sprawy, Wspólne obowiązki, Nie
jesteście nasza własnością, Trudne uczucia w rodzinie, Kryzys rodzinny, Nie
zgadzam się. |
V 872 |
Kryzys w rodzinie
„rozstajemy się” |
|
Rozpad rodziny i jego
konsekwencje dla dzieci. |
V 636 V 871 |
Moja rodzina |
20' |
Wychowanie do życia w
rodzinie |
V 860 |
Moje rodzeństwo i ja |
|
Wzajemne relacje, uczucia konflikty |
V 636 V 871 |
Na co dzień i od święta |
|
Ideał ojca i matki. Dobra
„atmosfera” w domu. |
V 630 |
Nie jestem waszą własnością |
|
Przyczyny porzucania domu
i rodziny. Kiedy dziecko ma prawo podjąć decyzję o opuszczeniu domu. |
V 636 V 871 |
Obowiązki, dlaczego by nie? |
|
Podział obowiązków w
rodzinie. Wzajemna relacja obowiązków i praw. |
V 636 V 871 |
Oni nic nie rozumieją,
czyli konflikt pokoleń |
|
Rozwiązywanie konfliktów w
rodzinie. |
V 635 V 871 |
Podróż |
|
Modele rodziny w różnych
kulturach, religiach, epokach. |
V 633 |
Podróż |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Pokochać świat |
|
Bunt młodości i jego
przejawy. Sposoby unikania konfliktów z najbliższymi. |
V 631 |
Pokochać świat |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 632 |
Przed ślubem |
|
Powody
dla który
ludzie decydują się na trwały związek. Dylematy związane z podjęciem seksualnych
kontaktów przedmałżeńskich. |
V 633 |
Przed ślubem |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Rodzina – tradycja |
|
Rodzina jako źródło
energii i ciepła, miejsce wsparcia. |
V 635 V 871 |
Rozwód może przytrafić się najmilszym
ludziom |
20' |
Czemu to się zdarza, czemu
rani i jak temu podołać? Film animowany |
V 79 |
Sam w rodzinie, czyli
„osierocone pokolenie |
|
Poczucie osamotnienia
dziecka w rodzinie. Dziecko jako dodatek, a nie jako cel. Największe
rodzinne klęski. |
V 635 V 871 |
To moja tajemnica |
|
Potrzeba posiadania
psychicznej i fizycznej przestrzeni dla swojej prywatności w rodzinie. |
V 635 V 871 |
Włącz się ... Rodzice |
140' |
Telewizyjne audycje dla rodziców i nauczycieli
ukazują metody i formy wychowawczej profilaktyki oraz sposoby rozwiązywania
konfliktów w domu i najbliższym otoczeniu. Tematy audycji: Kształtowanie
systemu wartości, Ambicje rodziców, Przemoc, Kary i nagrody, Postawy
rodziców, Samotna matka, samotny ojciec |
V 812 V 813 V 814 |
Zakochani, narzeczeni,
małżonkowie |
|
Marzenia i wspólne
budowanie szczęścia. |
V 633 |
Zakochani, narzeczeni,
małżonkowie |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Życie rodzinne |
|
Rodzinne rozmowy i
konflikty. Rodzinne kompromisy i akceptacja ograniczeń. |
V 633 |
Życie rodzinne |
|
Wykład Teresy Olearczyk
uzupełniający tematykę filmu pod tym samym tytułem. |
V 634 |
Społeczeństwo
Tytuł |
Czas |
Treść |
Nr inw. |
Anne Durufle |
25' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Życie i działalność
Francuzki na stałe mieszkającej w Polsce |
V 609 |
Bjoern |
20' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Norweg. Dzieli czas na
swoje dwie ojczyzny. |
V 610 |
Global View 1996 |
18' |
Problematyka wielkich kryzysów uchodźcowych.
Działania UNHCR od 1951 roku. |
V 549 |
Hatif |
25' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Irakijczyk, który
swoje miejsce na ziemi znalazł w Polsce |
V 609 |
Joel Pedro Muianga |
20' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Mozambijczyk
który uważa, że człowiek powinien wybrać to miejsce, gdzie sie najlepiej czuje. |
V 610 |
Kultura
Białorusinów |
25' |
Prezentacja starych tradycji, dawnych pieśni, strojów,
wiary prawosławnej. Wybitni przedstawiciele kultury białoruskiej |
V 579 |
Kultura
Cyganów |
25' |
Charakterystyczne stroje, specyficzny język, wędrowny
tryb życia, stare obyczaje, poezja i muzyka. Wybitni twórcy cygańscy. |
V 580 |
Kultura
Czechów |
25' |
Przedstawienie odmienności i specyfiki tradycji i
kultury Czechów w Polsce, których jednoczy wspólna wiara. |
V 580 |
Kultura
Francuzów |
25' |
Prezentacja obyczajów, tradycji i dzieł, które pozostawiły
trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. oraz
wywarły wpływ na kulturę polską. |
V 832 |
Kultura
Greków |
25' |
j.w. |
V 831 |
Kultura
Karaimów |
25' |
Prezentacja tradycji, zwyczajów, języka oraz literatury |
V 580 |
Kultura
Kaszubów |
25' |
Prezentacja obyczajów, tradycji i dzieł, które pozostawiły
trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. oraz
wywarły wpływ na kulturę polską. |
V 832 |
Kultura
Litwinów |
25' |
Film przybliża tradycję oraz wkład Litwinów do dorobku
ogólnonarodowego kultury polskiej. Prezentacja obyczajów, muzyki. |
V 579 |
Kultura
Łemków |
25' |
Film przybliża specyfikę tradycji i historii Łemków
oraz odrębność języka, religii, muzyki i zwyczajów |
V 579 |
Kultura
Niemców |
25' |
Prezentacja obyczajów, tradycji i dzieł, które pozostawiły
trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. oraz
wywarły wpływ na kulturę polską. |
V 832 |
Kultura
Ormian |
25' |
j.w. |
V 831 |
Kultura
Rosjan |
25' |
j.w. |
V 832 |
Kultura
Słowaków |
25' |
Prezentacja dawnych tradycji i zwyczajów. Charakterystyczna
zabudowa wsi. Słowaccy artyści, malarze i rzeźbiarze oraz tradycyjna muzyka. |
V 579 |
Kultura
Staroobrzędowców |
25' |
Prezentacja obyczajów, tradycji i dzieł, które pozostawiły
trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. oraz
wywarły wpływ na kulturę polską. |
V 831 |
Kultura
Szwedów |
25' |
j.w. |
V 832 |
Kultura
Tatarów |
25' |
Swoista unikatowa kultura Tatarów |
V 580 |
Kultura
Ukraińców |
25' |
Prezentacja obyczajów, tradycji i dzieł, które pozostawiły
trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. oraz
wywarły wpływ na kulturę polską. |
V 831 |
Kultura
Węgrów |
25' |
j.w. |
V 831 |
Kultura
Żydów |
25' |
j.w. |
V 832 |
Make a little difference |
15' |
Film o dzieciach uchodźcach z różnych kontynentów,
które opowiadają o swoich doświadczeniach. Ich rówieśnicy z Europy dzielą się
swoimi refleksjami na te temat. |
V 550 |
Nowy Meksyk |
13' |
Indianie w USA |
V 124 |
Polacy w Kurytybie |
13' |
Polacy w Brazylii |
V 124 |
Polacy w Paranie |
17' |
j.w. |
V 124 |
Turgul |
20' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Turek mieszkający w Polsce. |
V 610 |
Yoshiho
Umeda |
25' |
Film z cyklu Polacy z wyboru. Japończyk, który założył rodzinę w
Polsce. |
V 609 |
Komunikacja
interpersonalna
Tytuł |
Czas |
Treść |
Nr inw. |
Asertywność
i ty |
24' |
Sztuka obrony własnych
interesów |
V 345 |
Asertywność
– krótkie przypomnienie |
20' |
Testy sprawdzające wiedzę
o asertywności i umiejętność bycia asertywnym w dotychczas omówionych
sytuacjach (filmy z kasety V345) |
V 346 |
Asertywność : sztuka bycia sobą |
27' |
Typ filmowego poradnika
dla młodzieży na temat sposobów kształtowania w sobie prawidłowych
postaw w relacjach międzyludzkich, pewności siebie i umiejętności obrony własnego
zdania. |
V 590 |
Brak
akceptacji siebie |
20' |
Głęboka niezgoda na
istnienie jakiejś części naszej osoby. Jej wpływ na przebieg ludzkiego
życia. Czy można to zmienić? |
V 647 V 862 |
Destrukcyjne
nawyki osobiste |
20' |
Dokonywanie selekcji i
rezygnacji z wykonywania rzeczy nieważnych |
V 646 V 862 |
Etyka
a sztuka przekonywania |
15' |
Siła i magia słów.
Techniki retoryczne w życiu prywatnym i publicznym. Demagogia, manipulacja, propaganda |
V 542 |
Grupa |
18' |
Nauka tolerancji i
cierpliwości podczas wspólnej pracy dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. |
V 602 |
Jak
bezpiecznie gniewać się i złościć |
24' |
Asertywne wyrażanie złości
bez zadawania innym bolesnych ran i wywoływania ich agresji |
V 345 |
Jak
chwalić siebie nie budząc niechęci |
15' |
Samopoznanie jako
podstawowy warunek skutecznej samoprezentacji.
Norma skromności a świadomość własnej wartości. |
V 541 |
Jak
dyskutować |
15' |
Istota i cel dyskusji.
Argumentacja w dyskusji. Spory o wartość i gusty. Retoryka jako sztuka poznawania
siebie i świata. |
V 542 |
Jak
mówić „nie” |
24' |
Kłopoty wynikające z
sytuacji, gdy trzeba walczyć o swoje prawa i domagać
sie by liczono się z naszymi potrzebami i pragnieniami |
V 345 |
Jak
nie bać się krytyki |
24' |
Pozytywne i negatywne
aspekty krytyki |
V 345 |
Jak
pomagać ludziom, którzy chcą zmienić swoje życie |
20' |
Jak trwać przy podjętych
zmianach dotyczących życia, nie dać się zniechęcić ani trudnościom, ani
ewentualnym niechętnym stosunkiem otoczenia? |
V 647 V 862 |
Jak
wyrażać pozytywne emocje? |
20' |
Wyrażanie pozytywnych
uczuć wobec innych bez zakłopotania i wstydu. Przekazywanie prawdy o swoich
uczuciach. |
V 346 |
Jak
wyrażać własne zdanie i bronić go? |
20' |
Obrona własnych poglądów i
w konsekwencji narażanie sie na atak. Odwaga
wypowiadania własnego zdania wbrew opinii otoczenia |
V 346 |
Jak
żyć z tym, czego zmienić nie można |
20' |
Akceptacja niektórych
zachowań bliskich osób, własnych cech temperamentu, własnej przeszłości. |
V 647 V 862 |
Jesteśmy
razem |
20' |
Trudna sztuka codziennych
decyzji i wyborów. Czy niezwyczajne może stać się zwyczajne, a niemożliwe
możliwe? |
V 630 |
Język,
gesty i słowa czyli jak sie
porozumiewamy |
17' |
Komunikacja niewerbalna.
Film w opraciu o Walt
Disney Classics 101 Dalmatyńczyków. Film animowany |
V 440 |
Kłopoty z asertywnością wobec najbliższych |
20' |
Przykłady zachowań asertywnych w trudnych sytuacjach życia
codziennego, mające miejsce w każdej rodzinie. |
V 346 |
Koleżanki i koledzy |
20' |
Problemy
spotykane w grupie
rówieśniczej |
V 860 |
Kompleksy społeczne |
20' |
Stawianie ograniczeń własnemu życiu. Jak wyzwolić się z kompleksów. |
V 646 V 862 |
Logika a retoryka |
15' |
Tajniki sofizmatu. Sztuka argumentowania. Argumentacja logiczna a
argumentacja retoryczna. Wybrane chwyty erystyczne |
V 541 |
Minotaur czyli Sfinks |
125' |
Współpraca w grupie, sposoby porozumiewania
się słowem, gestem, ciałem, ruchem, rodzajem ubioru. Zachowanie się w
sytuacjach konfliktowych. Wzorce właściwych zachowań, sposoby formułowania
oraz werbalizowania myśli i pragnień w sposób przejrzysty i zrozumiały dla
otoczenia. |
V 833 |
Moja przyszłość |
20' |
Rozmowy z młodzieżą. Plany, wyobrażenia.
Rozumienie siebie i świata. |
V 860 |
Mowa ciała |
15' |
Istota komunikacji pozawerbalnej. Gesty,
mimika, siła spojrzeń, tembr głosu, intonacja, frazowanie jako niektóre elementy
„języka ciała”. Jak ćwiczyć „mowę ciała”. |
V 542 |
My i oni |
18' |
Dyskusja dzieci na temat
różnorodności ras, wyznań i religii. Problem tolerancji. |
V 601 |
Narodziny
przyjaźni |
20' |
Czy przyjaźń to uczucie dostępne dla wszystkich |
V 630 |
Negocjacje |
15' |
Jako sposób rozwiązywania konfliktów. Kompromis i
jego granice w negocjacjach. |
V 542 |
Nie jestem sam |
20' |
Koledzy, koleżanki. Wpływ
grup koleżeńskich na postępowanie jednostki. |
V 630 |
Niespełnione marzenia |
20' |
Brak wiary w możliwość
zmian, rezygnacja przed rozpoczęciem działania. |
V 646 V 862 |
Nietolerancja |
11' |
Zachowanie ludzi zdrowych
do nosicieli wirusa HIV i chorych na AIDS. |
V 228 |
Nieufność wobec ludzi |
20' |
Umiejętność korzystania ze
wsparcia innych ich życzliwości, rady, pomocy |
V 646 V 862 |
Obawa przed społecznym osądem |
20' |
Normy społeczne. Czy
porzucić własne marzenia? Czy zrobić coś czego inni
nie akceptują? |
V 647 V 862 |
Obrona przed agresją |
24' |
Kłopoty z obroną przed
agresją – czy są powodowane i jak się ich pozbyć? Obrona asertywna bez
okazywania przemocy. |
V 345 |
Polubić siebie |
20' |
Jak akceptować siebie i
otoczenie? |
V 860 |
Poznać samego siebie |
24' |
„Wojna międzypokoleniowa”
i sposoby jej unikania lub łagodzenia. |
V631 |
Proszę zrób to dla mnie |
20' |
Jak prosić w sposób
otwarty i stanowczy, ale z godnością? |
V 346 |
Przede wszystkim nie nudzić |
15' |
Retoryka jako sztuka
oddziaływania na słuchaczy. Kontakt z audytorium. Wiara w sens własnych słów. |
V 542 |
Przyjaźń czy kochanie? |
20' |
...„Masz w sobie coś,
widzę w twoich oczach”...Widzę, czuję, wiem ale nie
rozumiem. |
V 630 |
Styl jako instrument przekonywania |
15' |
Wybór stylu wypowiedzi.
Środki językowe służące konstruowaniu wybranego stylu. Figury stylistyczne |
V 541 |
Sztuka prezentowania siebie |
20' |
Postawa autoprezentacji
pozytywnej i jej skutki w życiu zawodowym, społecznym, towarzyskim. |
V 346 |
Sztuka przekonywania |
15' |
Retoryka jako sztuka
przekonywania. Umiejętności perswazyjne warunkiem sukcesu życiowego |
V 541 |
Spotkanie |
18' |
Zajęcia integracyjne z
przedstawicielami innych wyznań, z mniejszościami narodowymi |
V 601 |
Tolerancja |
18' |
Podstawy, zasady
tolerancji religijnej. Czynniki powodujące wzrost tolerancji i konflikty na
jej tle. |
V 601 |
Trudna sztuka rozmawiania |
20' |
Możesz sobie mówić to co chcesz, a jednak robię wszystko po swojemu. Czy
rzeczywiście tak musi być? |
V 630 |
Uczniowie |
18' |
Akceptacja dziecka głęboko
upośledzonego przez resztę klasy. Co sprawiło, że jest on lubiany i chętnie
mu się pomaga? |
V 602 |
Uzależnienie od drugiej osoby |
20' |
Spełnianie cudzych
oczekiwań. Rezygnacja z
realizacji własnych planów i zamierzeń. |
V 646 V 862 |
Wśród przyjaciół |
20' |
Frazesy, fakty, myśli,
uczucia, szczerość. Jak osiągnąć najwyższy poziom ludzkiej komunikacji? |
V 630 |
Zanim zaczniesz mówić |
15' |
Adresat wypowiedzi.
Oczekiwania słuchaczy. Treść i cel wypowiedzi. |
|
Zmieniam siebie |
24' |
Poznawanie samego siebie,
wady i zalety. Sposoby reagowania na innych, na świat, na trudności i problemy.
Typy temperamentów. Jak siebie widzimy i jak widzą nas inni.
Młodość jako droga i szansa rozwoju. |
V631 |
Zmieniam siebie |
3' |
Uzupełnienie tematyki filmu przez dr Teresę Olearczyk |
V 632 |
Zagadnienia etyczne
Tytuł |
Czas |
Treść |
Nr inw. |
A jeśli nie? |
24' |
Środki wczesnoporonne
i aborcja. Naturalne planowanie rodziny. |
V 633 |
Dramat aborcji |
22' |
Medyczny i moralny aspekt
aborcji, syndromy poaborcyjne. |
V 678 |
Etyka seksualności |
25' |
Wpływ antykoncepcji na
zdrowie; aspekt moralny. Środki wczesnoporonne;
aspekt biologiczny i etyczny. |
V 677 |
Łapówka |
160' |
7 audycji o charakterze
interdyscyplinarnym, mających na celu przekazanie wiedzy prawno-filozoficznej
i etycznej na temat przyczyn i skutków korupcji oraz sposobów jej zwalczania. |
V 875 |
Moralność |
20' |
Jak uniknąć pokus i zagrożeń ? |
V 860 |
Jeszcze nie |
24' |
Antykoncepcja
czyli
sztuczne sposoby ograniczania płodności. Środki wczesnoporonne. Aborcja. Odpowiedzialne rodzicielstwo. |
V631 |
Nie zabijaj nowego życia |
14' |
Problematyka sztucznych
poronień i związanych z nimi zagrożeń dla zdrowia kobiety. |
V274 |
Spisane na kamiennych tablicach |
150' |
10 programów inspirujących
do przemyśleń i dyskusji nad problemami wiary i jej potrzeb a także zasad
moralnych, wynikających z religii, jak również z etyki laickiej. Tytuły audycji:
Potrzeba wiary, W co wierzymy? Sacrum, Godność i szacunek, Nie zabijaj!
Świętość i ciało, Być, mieć, dać, Prawda, Pożądanie, Miłość |
V 867 |
(filmy
animowane, inscenizacje, kukiełki)
Tytuł
|
Czas |
Treść |
Nr.inw. |
Co za różnica?: przygody Super Szczeniaka |
|
Ocenianie ludzi na
podstawie ich wyglądu |
V 335 |
Czyje to było?: przygody Super Szczeniaka |
|
Przywłaszczanie sobie
cudzej własności. Co robić aby nie popełniać takich
błędów? |
V 335 |
Dlaczego wandalizm jest
zły? |
|
Film animowany |
V 334 |
Dym z papierosa : przygody Super Szczeniaka |
|
Umiejętność odmawiania
palenia papierosów. Szkodliwość nałogu |
V 335 |
Jak być dobrym sportowcem? |
|
Film animowany |
V 334 |
Jak się zachować w
niebezpiecznych sytuacjach ? |
|
Film animowany |
V 334 |
Ludki Krasnoludki |
|
Zestaw filmów, inscenizowanych sytuacji, (w wykonaniu aktorów), o tym jak zapewnić dziecku dobry kontakt z otoczeniem |
V 474 |
Magiczny skarabeusz : opowieści Leśnego Grodu |
|
Przesądy |
V 335 |
Obrona swoich praw |
|
Film animowany |
V 334 |
Oliver Jones |
|
Tolerancja. Film animowany |
V 335 |
O uprzejmości |
|
Film animowany |
V 334 |
Piekielny Durango atakuje : opowieści Leśnego Grodu |
|
Dokuczanie słabszym |
V 335 |
Pił, pije, pijany : przygody Super Szczeniaka |
|
O szkodliwości alkoholu.
Jego wpływ na nasze zachowanie i samopoczucie |
V 335 |
Poszukiwanie skarbu : opowieści Leśnego Grodu |
|
Film na temat współpracy |
V 335 |
Rozwód może przytrafić się najmilszym ludziom |
|
Czemu to się zdarza, czemu
rani i jak temu podołać ? |
V 79 |
Słowa mogą ranić : przygody Super Szczeniaka |
|
O przezywaniu kogoś i przezwiskach. Co robić by w nie wierzyć ? |
V 335 |
Uczenie się
sprawiedliwości |
|
Film animowany |
V 334 |
Uczenie się wykonywania poleceń |
|
Film animowany |
V 334 |
Wiara w siebie : przygody Super szczeniaka |
|
Jak nie dopuścić do
obniżenia samooceny |
V 335 |
Wielki napad na skarbonkę : opowieści Leśnego Grodu |
|
Film o uczciwości |
V 335 |
Wyobraźnia Taffy : opowieści Leśnego Grodu |
|
Lęk przed ciemnością |
V 335 |
Zagubiona skarbonka |
|
Film animowany o narkotykach |
V 555 |
Zeybar – nowy kolega : opowieści Leśnego Grodu |
|
Przyjaźń i tolerancja |
V 335 |